Tudvalévő, hogy a fa hajók többségét sajátkezűleg kell palánkozni. A palánkok hajlításához elengedhetetlen egy hajlító készülék. A cikkben egy ilyen leírást találtok.
Az előző cikkben az amerikai álcafestésekről írtam. Nos, a német festés nem volt annyira színpompás, mint az amerikai. Az ok viszonylag egyszerű. Az amerikaiaknak két óceánon is flottát kellett fenntartani, különböző éghajlati viszonyok között. A németeknek csak a párás, ködös balti és északi tenger jutott. Itt pedig nem volt szükség bonyolult mintákra.
Függetlenül az archívumi felfedezéstől, miszerint az első orosz iskolahajónak a "Kronslot" hooker-t lehet nevezni (lásd Szudosztrojenyije, 1984, ? 9. 59. oldal), elegendő anyag az ilyen speciális hajók építéséről eddig még messze nem elegendő mennyiségben került elő.
Az orosz flotta megalapítója, I. (Nagy) Péter 1688 nyár elején tanítójával, Franz Timmermannal Izmajlov falucska csűrjében sétálva megpillantotta dédapja, Nyikita Ivanovics Romanov bojár ócska kis csónakját...A cár és a lélekvesztő találkozása megindított egy folyamatot, aminek egyes részleteit a www.shipmodeling.uw.hu honlapon megtalálható cikk alábbi fordítása tartalmazza.